dinsdag 26 augustus 2014

sokken

Ja echt jullie lezen het goed...sokken....

Ik heb sokken gebreid, mijn hele gezin verklaarde me voor gek, maar ik vond het hardstikke leuk. En dat is een wondertje, want ik heb een jeugdtrauma van sokkenbreien: Vier kleine naaldje, zweethandjes en niet meegevende katoen, veel te strak breien en een niet zo'n lieve juf....

Maar nu ging het helemaal goed: Heerlijke sokkenwol, een rondbreinaald en een geweldige tuto van Heidi Bears en last but not least TWEE SOKKEN TEGELIJK.


Ze zitten heerlijk, het volgende paar wordt denk ik wel wat vrolijker van kleur...

Wat ik wel lastig vond was om tussen de onder- en bovenhiel geen gaatje te krijgen, iemand een tip?

Ik heb ongeveer 1,5 bollen Phildar Phil Folk 50 gebruikt op naald 2,5.

7 opmerkingen:

  1. Mooie kleur ook, Jacq! Je breit ze vanaf de teen, zie ik. Ik brei ze vanaf de boord. Wel een risico, of ik genoeg garen zal hebben.... Nu weet ik niet of de overgang van de onder- naar bovenhiel dan hetzelfde werkt, dus kan ik je geen tips geven. Ik ga wel eens kijken bij Heidi Bears, want toevallig ga ik nu ook op deze rondbreinaalden breien, met die Noorse sokkenwol van mij.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd hoe je dat gaat vinden breien op de rondbreinaald. Ik wil niet meer anders! Ik hou je blog in de gaten...

      Verwijderen
  2. Knap gedaan hoor. Ik doe het je niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gelukt! Mij lukte het ook op deze manier, en die gaatjes...ach, ik denk dat het vooral oefening is, draden goed om elkaar heen slaan en de steken goed opnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sokken breien is zo leuk om te doen! Jouw eerste paar is goed gelukt. Gaatjes kun je voorkomen door de draad goed aan te trekken. Het wil ook wel helpen om de eerste ronde die je breit na het opnemen van de steken, alle steken gedraaid recht te breien. En mochten er toch gaatjes ontstaan: gewoon even dichtnaaien. Daar ziet niemand iets van. Na verloop van tijd lukt het steeds beter om gaatjes te voorkomen...!
    En voor je gezinsleden geldt: wacht maar tot het kouder wordt, dan wil je ook wel van die lekkere warme zelfgebreide sokken :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik ga eens kijken of dat werkt. Ik heb het gaatje nu inderdaad dichtgenaaid :-)

      Verwijderen
  5. Wat goed joh, ik vind het hartstikke knap!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...